söndag 25 mars 2012

Omklädd barnvagn




Höstens stora syprojekt här på Elsetorp var att klä om barnvagnen. Vagnen som var begagnad till sonen var ganska solblekt men fullt funktionell. Det är en Briovagn , hittar tyvärr ingen förebild. Jag tänkte, googlade och tänkte, frågade andra och till slut vågade jag.
Jag använde markisväv och bomullstyg.
Jag började med att sy en helt ny sittdel som jag vadderade med flera lager vadd. Jag ritade av den gamla löstagbara delen och sydde nästan efter den. Ännu var det ingen fara skedd med den befintliga vagnen. 
Nästa steg var suffletten, skulle jag sätta ett nytt tyg utanpå eller skulle jag sy en ny, det var det svåraste beslutet. Till slut bestämde jag mig för att sy en ny för att det inte skulle bli för många lager tyg. Suffletten var inte löstagbar på vagnen så nu blev jag tvungen att göra sönder den befintliga klädseln. Gjorde sedan nya delar efter de gamla. Sydde ihop som jag tyckte att det såg ut att sitta på gen gamla klädseln. Myckat tankeverksamhet och en hel del mätande blev det. Hårdliften klädde jag med nytt tyg  utanpå. Tyget på insidan av  gjorde jag löstagbart för att kunna tvätta det..

Inte så svårt som jag trodde och värt besväret!
Sydde även an skötväska i samma tyg.

Funkar fint!

1 kommentar: